Motion

Gillar du att träna? Om inte så kommer vi att ge dig tips så du kommer igång.

promenadTräning är viktigt för kroppens muskler, välbefinnandet och inte minst för skönhet. Man vill naturligtvis visa upp sig på badstranden med muskler och inte hängande skinn. Motion är det som måste till och den kan man få på många olika vis.

Behöver inte vara alltför jobbigt

Sköna promenader är väl det enklaste sättet att träna. Det är också något som man mår gott av. Det kostar inte mycket – kanske skall man bara köpa in ett par sviktande och för fötter och ben bra skor, men det kommer man långt med. Det kan alltid vara bra att köpa sig en vind- och vattenavvisande jacka. Då kan man i alla fall inte låta regn och rusk förhindra promenaden.

Om man hellre vill försöka motivera sig att träna genom att träna med vänner är ett bra tips Friskis & Svettis, Korpen eller ett lokalt gym. I varje ort i Sverige finns möjligheter till träning i grupp. Man har också för det mesta mycket att välja mellan. Det finns nästan alltid möjlighet att träna en kampsport, Yoga, tennis, fotboll eller andra sporter. Man kan också delta i grupper som tränar genom att dansa. Det finns många olika danser som ger bra med motion och tränar upp smidigheten.

Träna musklerna

Ett annat bra tips kan vara att träna sina muskler hemma. Det är enkelt att få till bra träning med hjälp av kettlebells eller hantlar. Man kan också köpa en motionscykel, ett löpband eller kanske en roddmaskin. Besök gärna Gymkompaniet och kika på vad de säljer. Produkterna som saluförs i denna webbshop är kvalitetsvaror och de har bra priser. Följ länken här för att kolla på Gymkompaniets utbud av träningsmaskiner. Gymkompaniets roddmaskiner har vi testat och en bra maskin är Master Fitness R610 som också har ett humant pris. Länken till roddmaskinerna har du här.

Konditionen

Att träna musklerna är viktigt för att kroppen ska hålla ihop och för att avlasta skelettet från kroppstyngden, detta märks inte minst när man blir äldre och skelettet med åren försvagas. Att man minskar den belastningen innebär helt enkelt att man kan behålla aktiv rörlighet längre och förebygga värk i leder med mera. En annan viktig del av träning är konditionsträning. Är man en högaktiv person som tränar mycket styrka och vill bibehålla musklerna från den träningen så bör personen i fråga planera sin konditionsträning utefter detta. Däremot är detta inte lika viktigt i det motsatta förhållandet (källa).

Det vi syftar till är att om du tränar intensiv konditionsträning parallellt med styrka så kommer detta att påverka möjligheten att bibehålla den explosiva styrkan. Därmed inte sagt att det är något fel eller ”farligt” med detta, tvärtom så är varierad träning bra och en god kondition viktig eftersom ju bättre kondition och syreupptagningsförmåga du har, desto bättre så kan du syresätta din kropp – inklusive musklerna.

Sätt igång att träna på det sätt som känns bäst – kanske har du ditt tjusiga 6-pack när du skall visa upp dig i badbyxor eller baddräkt i sommar – kanske har du det inte, men mår likväl gott och bra!